woensdag 29 oktober 2008

Home sweet home

Hoihoihoi!

Ik ben terug 'thuis' :)
Zoals jullie weten, heb ik mezelf de voorbije week getrakteerd op een reisje voor mijn verjaardag. Woensdag stond ik gepakt en gezakt om 16u klaar in het treinstation voor de eerste 'soloreis' in mijn leven :). Na een gebroken nacht waarin ik drie keer van trein moest veranderen, kwam ik om 8u 's morgens aan in Rovaniemi. Terwijl ik boven een kop warme chocolademelk ontwaakte in het plaatselijk treinstation , kwam de zon op en werd ook de stad langzaam wakker. Aangezien ik pas vanaf 14h kon inchecken in de youth hostel, ben ik met pak en zak eerst op zoek gegaan naar de toeristische infodienst. Een ontzettend vriendelijke mevrouw heeft me daar verder geholpen om mijn 2-daags verblijf zo interessant mogelijk te maken. Het weerbericht voorspelde voor donderdag veel zon en voor vrijdag veel regen. Met andere woorden, ik besloot donderdag iets van de natuur mee te pikken en vrijdag musea etc. te bezoeken. Ik wou graag een bezoekje brengen aan een echte rendierboerderij en eventueel een tochtje maken met een rendier, maar nadat ik het prijskaartje voorgeschoteld kreeg, heb ik toch maar besloten dit idee te laten varen. In de plaats ben ik, na het verkennen van de stad, op de bus gestapt richting een 'Wildlifepark'. Dit was een soort zoo met al de typisch Finse dieren. Onderweg ernaartoe heb ik dan voor het eerst ook echte rendieren in het wild gezien... Indrukwekkend!! (net iets beter dan de versie achter hekwerk een uur of 2 later)
Het wildlifepark was leuk opgevat en je had echt het gevoel door de natuur te wandelen. Daar veel vogels, rendieren, otters en zelfs beren etc. gezien.






Terug in Rovaniemi ben ik dan eerst een plaatsje gaan zoeken om te eten. Restaurantjes genoeg, uiteindelijk heb ik gekozen voor een pizzeria. Vervolgens stond er de première van 'Nimi ruusun' in het theater op het programma, oftwel 'De naam van de roos' van Umberto Eco. Ik zat vrolijk tussen Finse dames en heren in hun beste maatpak. Net echt ;). Het theater was in het Fins, dus van de tekst heb ik niet veel verstaan. Gelukkig kende ik het verhaal al, dus ik kon wel volgen. Ondanks het taalprobleem heb ik ontzettend genoten. Het gezang (live gregoriaanse kerkmuziek), de kostuums, en voornamelijk het gebruik van het decor was prachtig!
's Avonds heb ik nog een filmpje gekeken vanuit mijn bed in de youth hostel (ik had een tweepersoonskamer voor mezelf, heerlijk :)) en ben ik relaxed in slaap gevallen.

's Vrijdags vrij vroeg opgestaan. Ik moest namelijk uitchecken voor 10 uur en ik wou zo snel mogelijk naar de Kerstman ;). Bij de Kerstman aangekomen, ben ik eerst naar zijn werkplaats geweest en heb hem persoonlijk een bezoekje gebracht. Het was er streng verboden foto's te nemen (wat ik dus ook niet heb gedaan - flink hé). Tegen betaling kon je dus wel een foto kopen van jezelf en de Kerstman. Ik viel echter bijna van mijn elfenbankje toen ik hoorde wat de prijs van zo'n foto was... 30 euro! Nu weten we ineens hoe de Kerstman al die kadootjes voor al die kindjes betaalt ;). Geen foto voor Sanne dus! Ik ben dan maar zijn postkantoor gaan verkennen en de souvenirsshop gaan bezichtigen (alweer schandalig hoge prijzen, ongelofelijk!). Aangezien het daarenboven de hele morgen heeft geregend viel het bezoekje aan Santa Claus Village dus een beetje tegen... Wel leuk was dat dwars door dat dorp ook de Artic Circle loopt, waardoor ik mij dus ook even aan de andere kant van de artic circle heb begeven.







Vervolgens ben ik terug op de bus gestapt naar Rovaniemi en heb ik daar het nationaal museum van Lapland bezocht. Echt heel erg de moeite! Prachtige foto's, levensechte nagemaakte taferelen van de lappen vroeger en nu, opgezette dieren, info over de natuur, kunst van de Sami, video's over het noorderlicht, etc. etc. Het maakte mijn laatste noordelijke dag meer dan goed!

's Avonds heb ik dan de trein terug genomen naar Tampere (een stad in het Westen van Finland), waar ik 's zaterdags mijn vriendinnetjes zou ontmoeten. Om toch voldoende uitgerust te zijn om aan het tweede deel van mijn reis te beginnen, had ik een slaapcabine in de trein gereserveerd. Aparte ervaring, dat wel :). We kwamen echter al om 6 uur 's morgens aan in Tampere, dus de nacht was kort. Vervolgens heb ik plaatsgenomen tussen de plaatselijke dronkaards en thuislozen in het treinstation en begon het lange wachten op de anderen. Zij kwamen pas om 13 uur aan! Gelukkig heb ik de tijd kunnen doden met het zoeken naar ontbijt, het bekijken van allerhande etalages (binnengaan was nogal moeilijk met mijn trolly) en zelfs het lezen van thesisartikels!

Toen de andere 8 internationale dames mij uiteindelijk vervoegden, zijn we eerst een hapje gaan eten in de plaatselijke 'Alma' (goedkoop aangezien onze studentenkorting daar ook werkte). Daarna zijn we het Muuminmuseum gaan bezoeken. Dat is een soort van bekend Fins cartoonfiguurtje (en boekfiguurtje). (à la Jip en Janneke, maar dan met eigen TV-show). Vervolgens zijn we nog een koffietje gaan drinken en hebben we de bus genomen naar het vliegveld. Om 21u vertrokken we dan richting Riga!! Finally!!

In Riga aangekomen hebben we onze Youth Hostel gezocht en gevonden en zijn Alina en ik op zoek gegaan naar een Salsaparty (wegens verslaving van Alina aan Salsa en gebrek aan Salsa aan Joensuu). Jammergenoeg was het een vruchteloze avond (althans op gebied van salsa). Wel hebben we op die manier een tochtje van 1,5 uur door Riga by night gemaakt, wat al ontzettend veel schoons beloofde voor de volgende dag.
's Morgens hebben we ons dan opgedeeld in twee groepen (de vroege vogels en de uitslapers). Drie keer raden bij welke groep ik zat :):). We zijn dan met z'n zessen (ja, onze groep was groter!) op ons gemakje de stad ingetrokken. Ik heb echt genoten van de prachtige architectuur, de oude gebouwen, de souveniershopjes, ... Riga is echt een supermooie stad. Vooral dan het oude gedeelte. We hebben de dag doorgebracht met het bezichtigen van kerkjes, gebouwen en parkjes. Heerlijk! 's Middags zijn we dan met de hele groep gaan eten in een Lets restaurantje. Ik koos voor kippenschaslick (geen idee hoe je het schrijft), maar het was echt heel lekker! 's Namiddags nog dieper de stad ingetrokken en ook halt gehouden in een coffee house. Daar hadden ze echt waar hele goede chocolademelk (met vloeibare witte chocolade op de bodem! mmm). Ook zijn we naar de supermarkt geweest om ons avondeten in te kopen. We zijn er door menig Let raar bekeken, maar alles was er zo goedkoop (in vergelijking met Finland) dat wij spontaan meerdere vreugdekreten hebben geuit :). Alina, Serena, Valentina en ik besloten te gaan voor een kaas- en wijnmaaltijd. Beide producten zijn onbetaalbaar in Finland, dus het heeft gesmaakt!
's Avonds zijn we dan opnieuw op zoek gegaan naar een salsaparty. Dit keer met succes! Daar hebben we twee Italianen ontmoet die ons vervolgens getrakteerd hebben op een Cosmopolitan in de bar op de 26ste verdieping van het poepchique Skylinehotel. Heerlijk drankje, schitterend uitzicht en leuk gezelschap... That's the way I like it ;)!









's Morgens like-te ik het iets minder... De wekker liep namelijk veel te vroeg naar mijn goesting af en jawel het regende weer pijpenstelen! De dag hebben we voornamelijk onder paraplu doorgebracht. We moesten dus wel veel winkeltjes in en uit om te shoppen ;)! Ik heb trouwens ontdekt dat mijn schoenen niet waterdicht meer zijn. Met als gevolg dat ik met zwembaden in mijn schoenen, of toch met natte sokken en doorweekte voeten mijn tocht moest voortzetten. Maar goed... We bezochten ook een grote orthodoxe kerk, waar toevallig net de beenderen van de eerste apostel van Jezus (vraag me niet wie het precies was) lagen uitgestald. Er waren ontzettend veeeeel Letten en Russen, die allemaal ingetogen de apostel zijn beeltenis kusten, religieuze liederen zongen en ons gek bekeken. Vreemde sfeer.
We zijn 's middags dan weer met zijn allen in hetzelfde restaurantje gaan eten. Dit keer koos ik een soort varkensvlees, maar het was niet zo lekker als het eten van de vorige dag. Ze gebruiken er trouwens graag dille in al hun gerechten. 's Namiddags hebben we dan verder geshopt en zijn we terug een kopje van die heerlijke chocolademelk gaan nuttigen :).
Om 5 uur moesten we dan vertrekken naar de luchthaven een 8 km verderop. We hadden goed op tijd de bus genomen, maar door de hevige regenval waren de wegen zo glibberig dat er net voor onze bus een ongeval gebeurt tussen 2 auto's. Heel de oprit naar de volgende weg was erdoor versperd, waardoor onze bus dus geen kant meer op kon. Na een tiental minuten zonder actie beginnen enkele passagiers toch wel lichtjes zenuwachtig te worden. Er waren meer mensen die een vliegtuig moesten halen. De buschauffeur zijn temperatuur steeg ook met de minuut. Mijn russische/letse scheldwoordenvocabulaire is met andere woorden danig uitgebreid ;). Net toen we besloten om dan toch maar een taxi te bellen, stopte er een andere bus die ons verderbracht naar het vliegveld. Vervolgens zonder problemen het vliegtuig genomen naar Tampere en daar de nacht opnieuw doorgebracht in een Youth Hostel. Om 6 uur 's morgens dan de trein terug genomen naar huis (jawel, het voelde al echt als thuiskomen... gek hé) en vervolgens rechtstreeks terug gaan werken. Back to reality en einde van een geslaagde vakantie!




Amai, dat was me een lang verhaal!
Nog even terugkomend op mijn verwijzing naar de productieve oktobermaand van vorig blogverhaal. Morgen heb ik hier mijn verjaardagsfeestje gepland samen met Juho en Serena, die ook onlangs zijn verjaard.

Of het een leuk feestje was horen jullie de volgende keer!

Voor de laatste keer groetjes aan jullie allen van de nu nog 21-jarige,

Zoen, Sanne

6 opmerkingen:

Anoniem zei

profiiiiiiiiiciat!
word je nu ook GROTER nu je 22 bent?
hihi
(mopke hè Sanne)

Geniet van uw feestje. Maar maak het niet TE wild.
Ik wil nog wel een collegastagiair binnen een dikke drie weken! :-)

Geniet ervan
S.

Anoniem zei

waw sansan, een echte grote meid nu je alleen op reis bent geweest! In elk geval geen moeilijkheden met het overeenkomen bij het zoeken naar de weg enzo... :) Want zover ik weet ben jij nog niet schizofreen maar wie weet wat is er ondertussen al niet allemaal met je gebeurd.
Ben trouwens ook blij dat je 22 geworden bent. De reden daarvoor is dat jij nu ouder bent dan mij en in principe het meest volwassen moet zijn van ons tweetjes...
Proficiat met je goede punten slimmerd ;)

22 zoenen en als je wilt nog wat meer

saar

Anoniem zei

Pieps Sannielief,

Gelukkige verjaardag!!

Ik weet dat je ginder van elke dag geniet, maar ik hoop dat je erasmusvrienden je van deze dag nog veel meer kunnen laten genieten (dat ze minstens zo'n originele verassingen kunnen bedenken dan de onze van de vorige jaren) :-)!!

Ik kijk er naar uit je terug te zien en plat te knuffelen!!

Liefs,
Sofie

Anoniem zei

Hey allerliefste Sannie!

Lang zal je leven, lang zal je leven, lang zal je leven in de gloria! In de glori-a! In de glori-a! Hiep hiep hoera! (x22) (gelieve zelf te vertalen naar het Fins...)

Ook van toepassing: lang zal je reizen, lang zal je reizen, lang zal je reizen in het noorden! :-)

Ik wens je een heel dikke proficiat en een superleuk feest!

Keileuk om je uitstapverhaal te lezen. De vertrouwde lange, gedetailleerde beschrijvingen komen je schrijfstijl echt ten goede! Zalig! Zoals Sanne is er maar één!

Onnodig nogmaals te herhalen dat ik je heel hard mis!! Maar ik doe het toch nog maar eens: ik mis je! Ik wil graag eens zien hoe die 22 je afgaat...nog eventjes geduld!

Dikke zoenen!!!

Anoniem zei

Dag Sanne

Gelukkige Finse verjaardag!
Met veel bewondering heb ik je verhalen gelezen en foto's bekeken, amai! Ik krijg er zin van om naar Finland te komen! Veel plezier nog up there!
drie dikke zoenen X X X

Anoniem zei

Dankjewel allemaal voor de verjaardagswensen!

Tot snel!

Sanne