woensdag 5 november 2008

The end is near...

Hellohello!

Ben ik weer met een nieuw verhaaltje...
Waar waren we gebleven? Eens denken, aja bij de voorbereidingen voor mijn verjaardagsfeestje vorige week woensdag.
Dus zoals de meeste onder jullie wel weten werd ik vorige week donderdag een 'member of the double-digit-club' zoals Tine het verwoordt :). Hoewel ik nog even moet wachten op mijn lidkaart, werd dit event toch al serieus gevierd hier in het hoge noorden. Samen met Serena die jarig was de 24ste en Juho die jarig was de 21ste, heb ik dus een dessertenavond georganiseerd in mijn flat. Ik moet hier wel even vertellen dat Serena echt ontzettend goed is in de keuken. Zij had een double-chocolate-cake, een peren-mascarpone-cake en overheerlijke echte italiaanse tiramisu gemaakt. Echt suuuuuperlekker allemaal! Ikzelf had naar Sluisstraterrecept een ovenschaal vol applecrumble tevoorschijn getoverd. Daarenboven heb ik zelf een nieuw recept uitgevonden met de naam 'Bananas in pyjamas', oftewel bananen gedopt in gesmolten chocolade en laten afkoelen in de frigo. Hetzelfde met druiven. Mmmm, ook lekker hoor. ook heb ik mijn best gedaan om muffins te maken. Behalve het feit dat ik lichtjes de verkeerde olie had gebruikt waardoor ze een beetje italiaans smaakten (lees: naar olijven), is er ook goed van gesmuld!. Ik begin trouwens al opnieuw te watertanden van al dat lekkers :). Om het rijtje af te maken hadden we ook nog meloen, snoep, drop en ijs gekocht en koekjes en pulla's (een finse specialiteit met kaneel) gekregen. Met andere woorden, er was heeel veeeeel lekkers!!! Dit, samen met de vele genodigden en leuke cadeautjes zorgden ervoor dat mijn avond niet meer stuk kon! Ook leuk waren de talrijke smsjes, telefoontjes, kaartjes, mailtjes en facebookberichtjes met felicitaties... Merci daarvoor!!







Vrijdag heb ik dan eerst lekker uitgeslapen en dan ben ik de stad ingetrokken op zoek naar een passende outfit voor 's avonds. Ook hier wordt Halloween goed gevierd, zeker onder Erasmussers! Aangezien ik de attributen niet erg origineel vond, kreeg ik het gekke idee om zelf dan maar iets te knutselen. Haha. Ik had dus zelf een spinnenhaarband en spinnenoorbellen gemaakt. Samen met het webachtigblousje van Valentina was ik dus een echte Spiderlady! Het feestje was heel leuk en gezellig (Erasmusstyle) tot op het moment dat we besloten naar huis te gaan. Ik weet niet of ik al verteld heb dat als je in de Villa (waar alle Erasmusfeestjes doorgaan) altijd je schoenen moet uitdoen. Nu, toen we dus wouden doorgaan en onze schoenen en jas wouden gaan halen, merkten we dus dat alle kapstokken omgevallen waren en dat alle schoenen door jassen bedolven waren. Ik weet niet of je je iets kan voorstellen bij een 100-tal jassen en paar schoenen op/onder/in elkaar op 5m2, maar het is echt onmogelijk om dan snel je schoenen terug te vinden. Zeker als op een bepaald moment twee zatte Finnen beginnen te vechten bovenop al die jassen etc. Mijn humeur werd zwaar op de proef gesteld (Grmblgrmbl). Al bij al hebben we 45 minuten staan zoeken naar iedereen zijn schoenen... en dat terwijl ik keimoe was! Maarja, eind goed al goed, ik heb alles teruggevonden.







Dan in het weekend heb ik niet veel zinnigs gedaan behalve uitgeslapen en thesisteksten samengevat (ze komen eraan Katrien!). Aja en zaterdagavond naar de 'graduationparty' van mijn tutor Anna gegaan. Een feestje met dit keer alleen maar Finse mensen... twas eens iets anders hé.
Vanaf maandag ben ik terug gaan werken. Momenteel ben ik bezig aan de vergelijking tussen het nationaal fins school curriculum en de leermogelijkheden die momenteel worden aangeboden in onze doelgebieden. Ik wist eerst niet goed hoe hiermee te starten, maar ondertussen loopt het wel lekker.
Ik heb trouwens vandaag mijn eindevaluatie gehad van mijn stagementor en die was superpositief, hihaa! Ze vroeg zelfs of ik geen interesse had om een doctoraatsthesis bij haar te doen volgend jaar... Who knows ;) En ik ben vrijdagavond bij haar thuis uitgenodigd om te eten :) woehoew!
Vandaag hebben Alina, Valentina en ik onze keuken omgetoverd in Christmasstyle. We hebben nu dus een zelfgemaakte kerstboom tegen de muur hangen en we zijn er trots op!






Tot slot nog enkele wistjedatjes:
Wist je dat:
- de eerste sneeuwvlokjes hier in het weekend voorzichtig zijn neergedwarreld!!!!!
- smsen en bellen hier in Finland ontzettend goedkoop is! (das dan toch iets)
- er nog altijd ontzettend veel mensen overal onbeschaamd rochelen en ik dat nog altijd ontzettend degoutant vindt!
- er hier snoepjes zijn die smaken naar ijs van de Potter
- iedereen hier zegt dat ik blond ben :o
- ik nog maar 11 dagen hier mag blijven...
- het hier ondertussen om half 4 donker word en om half 5 stekedonker is
- je hier uit beleefdheid altijd en overal waar je binnengaat (behalve winkels en restaurants en pubs) je schoenen uitdoet, zelfs in de school
- het momenteel buiten vriest
- ik er nog altijd zonder moeite in slaag om een puinhoop van mijn kamer te maken :s (zelfs al heb ik niet veel - sorry mama ;))

En ten slotte: Wist je dat ik het niet leuk vind om hier weg te gaan, maar ik er stiekem wel erg naar uitzie om jullie allemaal terug te zien!!

Tot snel!

Sannie

1 opmerking:

Anoniem zei

wat zal die banaan in chocolade lekker gesmaakt hebben :)
ten eerste wil ik beetje sorry zeggen maar cadeautje van ons komt nog wel naar Finland. Weliswaar met beetje vertraging want ik was in charge of de praktische zaken ... en ik verlies mijn streken niet ;)jij ook niet want nog even rommelig en slechtgezind als je moe wordt en er iets niet lukt :)
Ik weet dat je het niet leuk vindt om te vertrekken maar ik stiekem wel want je hebt mijn liefje nog niet gezien en we hebben elkaar veel te vertellen (' t schijnt zo)

dag lieve meid,
see you soon - zoen